Gesta Gård P.R.E

Alla inlägg under augusti 2009

Av Agneta - 21 augusti 2009 10:00

Måste bara lägga ut några härliga bilder när några av hingstarna hoppades av tjejjerna på ungdomslägret - tekniken är lite varierande, men viss finns det några som har talang!


Av Agneta - 20 augusti 2009 18:06

Nu har det visst gått några dagar igen sedan jag skrev sist... fattar inte vart tiden tar vägen. Har varit överhopad med pappersarbete de senaste dagarna, och det kan jag ju lugnt säga, att det är inte min grej!  DET ÄR SÅ TRÅKIGT!


Börjar hur som helst se en botten i det hela, men skulle hellre vara ute och njuta av de sköna dagar vi nu har. Jag är en vår och sommarmänniska och börjar redan känna ångesten inför den kommande vintern. Det blir värre för varje år så snart kanske det är dags att göra något åt det....


I helgen som kommer är det kurs med Ellen Ofstad här på Gesta. Hon är suveränt duktig på kommunikation med hästar och det är en upplyftande erfarenhet att vara med på en av hennes kurser. Fredag kväll är det öppen demo, då alla är välkomna, inträde 200:- och det är det värt!


Lägger in några bilder från förra helgen nedan, de flesta tagna av vår praktikant Julia Macropoulos. Vill du köpa en riktigt bra P.R.E ska du passa på att besöka oss på Gesta, vi har fler alldeles underbara här just nu!


Av Agneta - 16 augusti 2009 22:29

Tack alla som kom och besökte oss i lördags! Hoppas ni tyckte om våra fina hästar:)

Juan Antonio gjorde flera uppvisningar på Pregonero, Alcalareño, Boyero och Airoso (som vi fick låna in av hans ägare Eva, tack!) Det är verkligen ett sant nöje att se Juan rida - han har så mycket känsla och lätthet i det han gör, och han får alltid hästarna att göra sitt allra bästa. Han visade även Hechicera och hennes dotter Fresa som båda är gångartshästar av högsta klass, de flyger verkligen fram och är otroligt spektakulära att titta på!


De övriga hästarna visades av våra superduktiga  unga medhjälpare och jag är stolt över deras insats! Tack, tack till er alla, ni är bara bäst!

Ta t ex Sanna som jobbat så med Bregoso denna sommar. Han kom hit för 2 månader  sedan som en ohanterad och ostyrig 3-åring och meningen var att han skulle kastreras, men veterinären vägrade göra det eftersom han var så väldigt bråkig... Sedan kom Sanna och började jobba honom och nu är han en trygg och harmonisk häst som rids i alla gångarter i både ridhus och på uteritt,  ja,  han fungerar till och med som voltigehäst!  


Imorgon åker flera av flickorna hem igen för att börja skolan, jag kommer verkligen att sakna er!


Som vanligt glömde jag att ta bilder under uppvisningarna men här kommer i alla fall en på Pregonero och Juan... Skriver mer imorgon om dagens träningar och lite annat, är trött......


Av Agneta - 11 augusti 2009 22:20

Nu är sommarens sista ridläger över och vi har sagt hej då till 7 härliga damer och en modig man. Det var otroligt kul och inspirerande dagar även för mig och den respons som vi fått från deltagarna var fantastisk! Nyss när jag kom upp från stallet stod det en vacker blombukett och en påse morötter som kommit med bud på bordet, på korten läste jag ”Tack för ett fantastiskt ridläger” undertecknat Sophie och Aila och på morötterna stod det ”Till Misterioso och Carisma”.

Vad kan jag säga - tack, tack, tack, det är ni som gör det värt att hålla på! ”Dreamboy” och Carisma tackar också!

Sista dagen fick båda grupperna rida ett litet program vi satt ihop samma dag. Hela härligheten ligger på Youtube under följande länkar, Hingstgruppen,  http://www.youtube.com/watch?v=j7K3425lwvw och Stogruppen,  http://www.youtube.com/watch?v=s5uGgB9tcZE. OBS! Bara genomridet 2 gånger innan. Bra jobbat tycker jag!

Nu laddar vi för fullt till Öppet  Hus på lördag, det ska putsas och fejas, program ska tränas in och en hel massa annat. På torsdag kommer Carlos Conesa och  Juan Antonio Martinez från Yeguada Bejar och sedan rullar det på…  Juan ska rida några av de äldre hingstarna, men även  våra duktiga tjejjer som hjälper oss ska visa flera hästar t ex  Joy och Misterioso, Michelle och Decidido, Amanda och Inquieto, Elin och Boyero, Sanna och Bregoso + flera unghästar och ston.

Jag hoppas många tar tillfället i akt att komma för att se många fina P.R.E av hög kvalité!

Orgulloso är nu i form igen och i full färd med att genomföra sommarens sista betäckningar. Det gör mig så lycklig att se honom så fräsch igen, det trodde jag aldrig när han skadade sig!

Pregonero och Julia i Spansk skritt


Av Agneta - 7 augusti 2009 11:44

Vi det här laget har väl alla insett att jag inte är världens bästa bloggare direkt.   Det är absolut inte så att det beror på bristande intresse, nej, det  är  den där berömda TIDEN som ställer till det….

Sedan jag skrev sist har vi haft läger med Christofer Dahlgren (Akademisk ridkonst), läger med Rebecca Östh (Trick-Training), många ridgäster, hästspekulanter och just nu ett vuxenläger med 8 deltagare. Utöver det ska nästan 50 hästar ses till dagligen, många fodras, skötas, ridas, borstas,  det ska mockas, några ska betäckas, vattenkar fyllas, hö och halm köras in, ridgäster ska ha mat, lektion, det ska städas + tusen andra saker.  Nu gör jag ju inte allt själv, men det blir ändå inte mycket tid över.

Som instruktör på våra kurser har vi i huvudsak Maria Westerdahl, en jätteduktig tjej som är högt utbildad inom Natural Horsemanship och mycket duktig på Akademisk Ridkonst ( har ridit i 4 år för Christofer Dahlgren). Hon är en suverän pedagog och väldigt bra på att entusiasmera sina ridelever. Maria har 3 (snart 4) egna hästar här på gården. Ingen P.R.E dock, men det förlåter jag henneJ

Just nu har vi även en praktikant från Spanien här, Irene. En jättetrevlig och glad ung dam på 19 år som studerar juridik och är här för att förbättra sin engelska.

På hästfronten är det för tillfället ganska lugnt med skador och annat otrevligt. Marie-Claires sår på benet läker fint och Orgulloso är pigg och fräsch. Ledsamt är dock att min fina gamla Seguirilla har fallit ur så mycket de senaste veckorna, trots stödutfodring. Jag har varit inställd på att det förmodligen är hennes sista sommar, men känner verkligen sorg och ångest över det beslut som snart måste fattas. Jag är så oerhört glad över de två fina avkommor jag har efter henne och önskar bara att jag hade fått ett föl efter henne och ”Gubben” (Orgulloso) också, men nu blir det inte så…..

Nej, nu är det dags att fixa lite lunch till våra lägerdeltagare, sallad med en massa goda tillbehör, ikväll blir det grillning i kojan, vildsvin, and och annat vilt, hoppas vi får en riktigt fin kväll!

Här kommer några bilder på vår underbara Misterioso, först med sin lilla ryttarinna Jonna (Christofers och Rebeccas dotter) och sedan med Nathalie som hade honom på ungdomslägret.

Ovido - Quiz & Flashcards