Gesta Gård P.R.E

Alla inlägg under december 2009

Av Agneta - 16 december 2009 15:57

Idag sa vi Hej Då till Brita som for med Grens Hästtransporter till Piteå. Hon gick snällt ombord och nu hoppas jag att hon får ett riktigt bra liv tillsammans med sin nya ägare  


Det har kommit en hälsning från Alcalareño och hans ägare Sandra som i söndags red en Luciauppvisning i stallet där han står. De hade bara tränat två gånger innan tillsammans med en annan P.R.E som är uppstallad där, en ung kille på 6 år som tyckte allt var väldigt spännande  Här är länk till en film från uppvisningen -http://www.youtube.com/watch?v=VzRGQDuYtIc. Fina ekipage, eller hur!


Sandra och Alcalareño

  


Imorgon ska vi fota unghästarna om vädret bara är bra, återkommer med bilder då!


Av Agneta - 13 december 2009 14:47

Nu har även Brita fått ett nytt hem hos Patricia och Daniel (och lilla Emmy) i Piteå:) Jag tror det kommer att bli hur bra som helst, det var liksom "love at first sight"! Patricia har tidigare varit praktikant här på Gesta så jag vet att hon är en trygg och lugn tjej med hästar - precis det som Brita behöver! Jag önskar er verkligen all lycka i framtiden:)

Brita

  


När Brita nu åker på onsdag ska Juiciosa istället få flytta in i stallet från lösdriften. Hon väntar föl i mars så det är dags att fodra på lite extra och hålla lite närmare koll på henne. Hon väntar föl med Bienvenido XXXII, en mycket fin hingst från Yeguada la Yedra och som nu verkar på La Peña de Bejar. Juiciosa har tidigare lämnat väldigt bra avkommor, så vi väntar med spänning på detta föl!


Juiciosa i Spanien


Och här är Bienvenido

  


Jag har även börjat fundera på vilken hingst/hingstar jag ska välja till Babieca och Fresa, ett ganska trevligt bekymmer egentligen, men inte så lätt. Det lutar åt en Lovera-hingst, men har inte riktigt bestämt mig än..... 



Av Agneta - 8 december 2009 16:50

Här kommer ett inlägg med bilder som vår praktikant Elin tagit på några av pållarna!


Oficioso III -

han var en helt vanlig skimmel tills i somras då han på bara någon vecka blev flugskimmel! En alldeles underbar häst!


  


Busgrabbarna - Bandido och Aventajado


  


Elin och rara Brita



Hanna jobbar med Bregoso


  


Linn och fina ridhästen Enamorada


  

Glad Deseado


  

Elin med sin egen Arissa (tori-korsning)


 

Pregonero


          

Av Agneta - 8 december 2009 10:49

Jag står snart inte ut med detta väder! Allt flyter omkring i en stor sörja och jag mår illa när jag ser hästarna glida runt i leran. Nästa år måste vi lägga ut Paddex eller liknande i lösdrifter och vid ingångar till hagar för det här är verkligen VIDRIGT.

Årsfölen är de enda som inte bryr sig så mycket, de leker och far runt i hagen med Americano som den stora drivkraften - han är hur tuff som helst!  Orgulloso har stått i boxvila en tid eftersom han slog upp sin skada bak igen och tyvärr ser det ut som den blivit kronisk nu. Han har inte ont, men det är jättetrist eftersom det förmodlligen betyder att han inte kommer att kunna betäcka mer. "Gubben" kommer att få gå kvar och ha det skönt tillsvidare och förhoppningsvis läker det ut. Det jag har lovat honom och mig själv är att han aldrig ska behöva lida, det vore ovärdigt en sådan gentleman.


Andra nyheter på hästfronten är att ett par av hästarna är på väg till nya ägare, men det återkommer jag om i en senare blogg. Vi har trots det flera jättefina hästar till salu i olika åldrar och utbildning. Nu finns verkligen möjligheten att köpa en mycket bra häst förmånligt! T ex Hechicera, Gångartschampion i Sverige 2009 och i Spanien. Hon nedärver sina egenskaper och är bl a mamma till Fresa som blev Champion bland unga hästar i Sverige 2009.


Här finns även Juiciosa som väntar föl i mars med en svart, mycket bra hingst, och Aventajado, 3 år, gundriden och med ett jättebra temperament för att nämna några. Gesta är alltid öppet för besökare, så hjärtligt välkommen om du är nyfiken på någon häst eller vår verksamhet!


Nu finns en del av vårens aktiviter inlagda i kalendern, så kika gärna där och se om det är något som lockar. Vår "In House" tränare, Maria Westerdahl, är en mycket skicklig och pedagogisk tränare i såväl NH/Tricks som Akademisk ridning vilket mängder av nöjda elever kan intyga. Hör gärna av dig om du vill ha referenser!


Fina Pregonero





"Finger-läget" . Nu har jag efter 2 mån fått sluta med antibiotika och såren har läkt ihop, men det ser hemskt ut... Krokigt och snett med jättefula ärr, dessutom kan jag inte röra någon av lederna på fingret utan det sticker rakt ut hela tiden. Väldigt opraktiskt eftersom jag slår i det ca 10 gånger per dag. Det har dessutom dålig cirkulation så det blir knallblått i kyla och värker. Nu ska jag till handkirurgen om ett par veckor för att se vad man kan göra, suck:(

Ovido - Quiz & Flashcards