Gesta Gård P.R.E

Alla inlägg under september 2009

Av Agneta - 23 september 2009 20:18

Idag kom så den dagen som jag bävat för - när det var dags att låta fina, underbara Seguirilla somna in. Jag är så tacksam för att jag har fått ha henne och för de två avkommor jag har kvar, tack min fina Siggan.


Seguirilla, född 1985, e Jerez u Junquita. Uppfödare: Yeguada Lovera. 13 föl



      

Av Agneta - 22 september 2009 10:31

Vad kan jag säga - jag är jättegladSkrattande Kunde aldrig tänka mig att det skulle gå såå bra. Jag vet ju att både Hechicera och Fresa har fantastiska gångarter, men ändå...  Tyvärr är båda fortfarande lite för tunna, men sådant går ju att ändra på som tur är. De fick 25 respektive 24 poänt på sina gångarter vilket är väldigt bra, även med spanska mått! Båda är dessutom otroligt trevliga och mysiga hästar på alla sätt. Då jag inte har möjlighet att behålla båda är Hechicera till salu - ett lysande tillfälle för den som vill satsa på kvalitetshästar!


Underbara Enamorada representerades av 2 avkommor, Infanta och Esperanza. Båda gick till final och där utsågs Esperanza till Championsto 2009! Jag är så spänd på att se hur lilla Deseado som är född i år kommer att utvecklas, han ser väldigt lovande ut nu, men mycket kan hända på vägen.


Seguidora fick genomgående bra poäng på sin exteriör, men ville inte alls trava vilket drog ner totalen betydligt. Likadant med Jane´s lilla Duquesa, som dessutom var så spänd att hon gnisslade tänder hela tiden hon var inne i ringen! Sådant får man räkna med när man tar med små ettåringarFlört


Alcalareño gjorde en stabil insats och Amanda gjorde ett lysande ridprov, som dock gick i alldeles för högt tempo tyckte domaren, annars hade poängen blivit ännu bättre.  Jag tar på mig det eftersom jag sa att hon skulle rida hela programmet  i ett friskt tempo.....


Misterioso och Joy kom tvåa i LB på söndagen och han var piggare än på lördagen då han inte var fräsch utan gick orent. Problem med en sko såg vi senare.


Amanda, som är en klippa och visade 5 hästar på lördagen samt red ridprov och dressyr på söndagen, gjorde mycket bra visningar och fick priset som Bästa Handler - verkligen kul och ett kvitto på att det lönar sig att träna och åter träna!


Jag är såå tacksam för alla som  hjälpte mig med hästarna på Strömsholm och hemma på Gesta, det hade inte fungerat utan er! Själv var jag låst hela dagarna med speaker-sysslan, vilket jag, konstigt nog, tycker är jättekul!


En eloge också till alla i föreningen som hjälpte till under de här dagarna och innan med förberedelser och planering. Särskilt vi i Verksamhetskommitén med Carina Blom i spetsen. Det är så roligt att jobba med er Skrattande


Nu är det åter vardag.....


Fresa CA

foto: Natalie Lindholm


 


Hechicera LIX

foto: Natalie Lindholm



Misterioso X

foto: Elin Nyberg

  

  


Av Agneta - 17 september 2009 08:41

   Nu är det bara ett par dagar kvar till Championatet och vi är helt klara med alla förberedelser..... eller kanske inte?

Vi ska ju ha med 6 hästar härifrån gården så det är mycket som ska fungera. Misterioso är redan på Strömsholm, eftersom Joy som ska rida och visa honom, pluggar där och dessutom ska rida en programridning där ikväll. Vi ska även åka över med Alcalareño idag då han också ska vara med på det. Stona och unghästarna kör vi dit imorgon i ett par omgångar, sen är det utrustning, foder och allt annat.  Kul ska det bli!


Maria har en ungdomsledarkurs här på Gesta i helgen och deltagarna + lite förstärkning kommer att ta hand om hästarna som är kvar hemma - stort tack till er!


För övrigt är det ganska lugnt på hästfronten. De flesta går fortfarande på bete och har det skönt. Unghästar och hingstarna jobbas i princip varje dag och det går verkligen framåt. Jag rekommenderar verkligen den som är intresserad av en riktigt fin P.R.E att komma hit och titta, vi har många att välja blandGlad


Jag har även tänkt låna ut fina Babieca till en duktig ryttare ett eller två år framåt. Hör gärna av dig om du är intresserad!




Babieca, född 2006

Av Agneta - 4 september 2009 12:50

Här på Gesta rullar allting på. De flesta hästarna går kvar på betet som ännu räcker till i de stora sommarhagarna (35 ha). Ston med föl och unghästar stödfodras däremot eftersom de kräver mer för att hålla sig i fin form. De vuxna hingstarna är ute i stort sett hela dagarna men tas in på kvällarna, det känns lugnast så, ingen dröm precis att få 10 hingstar lösa i omgivningarna mitt i natten!


Om ett par veckor är Championatet på Strömsholm och vi har nu (sent som vanligt..) börjat träna hästarna som ska vara med lite intensivare. Det ska bli jättekul! Jag ska vara speaker vilket faktiskt är väldigt skönt för då hinner jag inte bli nervös när våra egna hästar ska in! Det är tur att jag har så bra människor omkring mig som vill hjälpa till, annars skulle det aldrig fungera!


Här kommer förresten tips om en duktig fotograf, Elin, som var här och fotade på Öppet Hus. Fler av henns bilder kan man se på http://freewebs.com/focusera. Hon är "bara" 15 år, men har en jättefin känsla i sina bilder tycker jag.

Här nedan kan du se några bilder hon tog på Öppet Hus!



Ovido - Quiz & Flashcards