Gesta Gård P.R.E

Alla inlägg under november 2010

Av Agneta - 27 november 2010 19:21

Jag har precis kommit till hotellet efter ännu en härlig dag på SICAB med bl a utdelning av Championtitlarna. Årets stochampion blev återigen Lirona RAM, ett riktigt fint sto! Att hennes mamma är helsyskon med vår Oficioso gör det så klart  ännu trevligare  


Hingstchampion blev Mentol, en häftig kille med mycket massa. Bland det roligaste på SICAB är annars klassen för fria uppträdanden. Där kan man få se det mesta... Ett häftigt nummer jag såg idag var två män som red Doma Vaquera med Garrocha och hade en lös häst, den gjorde passager, piaff, levade och en massa annat bara på deras kommandon med Garrochan - något att träna på!


Ikväll blir det trevligt umgänge med vänner och besök på Flamenco bar (om vi orkar...)


Imorgon är det Functionalidad Final med bla Armas Tarugo. Därefter säger jag adjö till SICAB för i år och åker med Lotta och Eva för ett par dagars besök i Jerez och på några stuterier. KUUUL! Hörde att det är jättekallt och snöigt hemma, här har det ösregnat sedan igår....


Vill du se filmer på i princip allt som hänt på SICAB, kolla in länken 

http://sicab.nautalis.biz/principal/




Av Agneta - 23 november 2010 21:16

Imorgon bitti far jag till Spanien och SICAB för ett par dagars trevligt umgänge med vänner och härliga hästar. Det ska bli skönt med ett avbrott efter allt tråkigt som hänt  


Känns också tryggt att åka när jag har så fina vänner som hjälper mig med hästarna  När jag kommer hem har vi spännande saker på gång... men mer om det senare, Hasta la vista!


Lirona RAM - SICAB Championsto 2009 vars mamma Harmonica är helsyster med vår Oficioso, ska bli spännande att se hur det går i år....




  

Av Agneta - 19 november 2010 18:07

Tack för alla vänliga och rara kommentarer om Orgulloso – det värmer verkligen mitt i det svåra  .


På tisdag åker jag till Spanien och SICAB en vecka och det ska bli så skönt att komma iväg och få lite distans efter allt jobbigt de senaste veckorna.


Förutom SICAB ska vi bland annat besöka Yeguada Alhamilla som har avkommor i flera led efter vår ”Gubbe”. Jag har varit där förut och de har verkligen riktigt bra hästar. Ägaren tävlar mycket med hästarna, både morfologi och dressyr, och är också väldigt framgångsrik. Nu ska de ha auktion på ett 20-tal hästar, och även om jag inte ska köpa någon ska det bli kul att se och vara där.  Kolla gärna in på www.yeguadaalhamilla.com.


Imorgon har vi kurs med Christofer Dahlgren igen och snart är vi faktiskt inne på det 6:e året med honom här på Gesta!  Han är en alldeles suverän instruktör och undervisar alltid sina elever med enorm entusiasm. Jag sålde ju min P.R.E hingst Fardelejo till Christofer för några år sedan och Christofer har sedan utbildat honom till oanade nivåer. Här är en liten film på Christofer och hans tre hästar Nicki, Fardelejo och Saxo - titta och njut  


Själv ska jag på kurs med min härliga labbe valp Harry imorgon,  ja, egentligen heter han Quinlines´ Restless and Wild:) Vi har i flera år pratat om att skaffa en labbe och när vi träffade Harry föll allt på plats - han är bäst! 

Länk till kennel Quinlines: http://www.quinlines.nu/index.php

Av Agneta - 17 november 2010 11:16

  


Orgulloso XIX finns inte mer, han har idag fått somna in hemma i hagen.


Efter sin skada då han halkade omkull förra året har han aldrig riktigt kommit igen. Nu stod vi vid den punkten där det inte längre gick att verka honom och där hans tidigare självklara roll som Kungen av Gesta inte längre var så självklar. Han var en trött häst, även om han ibland kunde visa att det fortfarande fanns krut i ”Gubben”, som vi kärleksfullt kallade honom! Trots det var beslutet så oerhört svårt att fatta, att bestämma över liv och död. Gör jag rätt eller fel. Jag älskar min häst och tror ändå att han på detta    sätt fick sluta sina dagar med sin värdighet i behållning, mitt ibland de andra hästarna och med en stor tugga mûsli i munnen.

Maj 2009


Orgulloso XIX, föddes 1986. En härlig hingst med anrika blodslinjer och utmärkt exteriör. Väldigt spansk i sina rörelser, bra storlek och det bästa av temperament. Totalt har Orgulloso  45 P.R.E avkommor, varav 35 i Spanien, därutöver några korsningsföl, bl a 3 Warlander.  För mig representerar Orgulloso det bästa av den Spanska hästen och jag är så oerhört tacksam för att jag har fått ha honom här hos mig. Vi har två avkommor själva efter honom, GG Deseado, född 2009 och GG Enamorado född 2010, båda u Enamorada XXVII, Svenskt Championsto 2005 och 2008. Jag hoppas, hoppas att någon av dem på något sätt kan ta en del av hans plats nu när han inte längre finns här.  2011 får vi förhoppningsvis ännu en avkomma efter honom då Platonica II är konstaterat dräktig, jag håller tummarna…


Min älskade, fina, stolta Orgulloso, tack för allt! Jag glömmer dig aldrig!


            

Av Agneta - 16 november 2010 15:05

Nu är det dags att ta nya tag! Tiden har bara runnit iväg och jag har bara inte haft motivation och lust att skriva, så är det helt enkelt. Hösten är inte direkt min favoritårstid, på något sätt känns det som om man vissnar lite… Tror det är ett arv efter min älskade mamma, som alltid sa så när hösten kom.


Ja, det har ju hänt en del sedan jag skrev sist. Vi deltog på Svenska Championatet med två egna hästar, Oficioso III och GG Seguidora, utöver det hade vi med två av Orgullosos avkommor, Marie-Claire Hajdes (ägs av Stora Hajdes P.R.E) och Eloso, som ägs av Finntorp P.R.E

Offe är en helt fantastisk häst med ett temperament utöver det vanliga. Han har dessutom en mycket fin exteriör och super rörelser!  Det som ännu ligger honom till last är att han ridmässigt är på en unghästs nivå. Trots det kom han 3:a i sin klass och blev även Mejores Movimientos.  Hans härstamning är den bästa, e Educado X, bl a Spansk Champion(stam Guradiola) och u Oficiosa och   framgångsrika syskon kan vi rada upp hur många som helst. När Oficioso skulle köras in hände en otäck olycka som gjorde att han fick en skada i höften, han blev därefter stående i en box, länge… Jag blev helt betagen av honom första gången vi sågs och kände att jag ville ge honom en verklig chans. När han kom i april 2009 var han omusklad, ofräsch i bak och väldigt uppskruvad. Ett och ett halvt år senare har Akademisk ridning, kiropraktor, equiterapeut, massage, mycket hagvistelse, god mat och massor av kärlek har gjort underverk och Oficioso är idag en helfräsch och glad häst med enorm livsglädje!  En annan kul sak med honom är att han i juni 2009 var en apelkastad skimmel, utan en enda brun prick, för att bara några veckor senare vara en fullfjädrad flugskimmel!


  

Egentligen hade vi planerat att visa honom 2011, men passade ändå på när Championatet var på Strömsholm och relativt nära. Framöver kommer vi att satsa fullt ut på hans utbildning och det känns som han har alla möjligheter att bli riktigt bra! Vi väntar ett föl efter honom 2011 och kommer då även att erbjuda honom till allmän avel, naturligtvis är han då CEM kontrollerad, friröntgad etc.

Här en liten film på Oficioso i vårt ridhus


     


Lilla Seguidora skötte sig utmärkt, men fick inte riktigt till med sina gångarter, hon var alldeles för spänd.  Här hemma kallar vi henne Lillsiggan efter mamma Seguirilla som kallades för Siggan. Det känns verkligen som Seguidora  är en unghäst som bara väntar på att blomma ut och jag tror hon kommer att bli en alldeles utmärkt ridhäst förutom ett bra avelssto! Lillsiggan ska vara kvar här på Gesta och föra Lovera-linjen vidare.

  

Lillsiggan 2009, foto Nathalie Lindholm


Det var väldigt trevligt att ha med två av Orgullosos svenska avkommor – och de skötte sig utmärkt! Marie-Claire blev klasstvåa och dessutom Mejores Movimentos, trots att hon var alldeles för spänd och inte fick till sin fina skritt. Jag tycker hon är riktigt, riktigt bra exteriört och det är även hennes två helbröder, Max och Americano, spännande inför framtiden!


Tjusiga Marie!

  

Eloso är en mycket elegant och trevlig kille som kommer att bli en utmärkt ridhäst. Han har fin exteriör, ett mjukt och öppet sinne – rör sig dessutom ypperligt. Han finns just nu här på Gesta och är till salu! Ett verkligt tillfälle för den som söker en häst med klass!

  

Vackra Eloso!


  

Tjusiga Boyero-CA, som vi deltog med i dressyrtävlingen


När det gäller Championatet för övrigt tycker jag att det flöt på riktigt bra. Jag var speaker hela helgen, kul, men lite jobbigt eftersom man måste vara så helskärpt hela tiden. Trevliga arbetskamrater gjorde dock det hela desto roligare! Många fina hästar var där och riktigt kul är att det blir fler och fler som är födda i Sverige. Familjen Dahlstedt, Övrarps Stuteri, hade stora framgångar med sina uppfödningar och knep flera titlar. Jag tror vi var många som höll tummarna lite extra för läckra Nefertite under ridprovet – vad häftigt om hon hade vunnit! Nu fick hon se sig knappt slagen av ett par hingstar, men jag tycker hon var bäst  

Nästa år ska den nybildade föreningen FSHS hålla i Championatet och vad jag hört ska det bli på Grevagården. Ser faktiskt fram emot att åka dit som enbart deltagare då och få lite tid att engagera mig i mina hästar istället.


Tråkigt, tråkigt var att mista vår fina Pregonero förra veckan. Han var en härlig häst med utstrålning som få - en äkta sagohäst. Vi minns honom med glädje  


  

Fina, vackra Pregonero XXIII, 1991-2010

Ovido - Quiz & Flashcards